Voorleestips

prentenboek

Wij vinden voorlezen belangrijk, omdat het de taalontwikkeling stimuleert, het taalgevoel ontwikkelt èn omdat het een goede voorbereiding is op het zelf leren lezen.

Door voor te lezen………

  • stimuleer je het taalbegrip en het begrijpend luisteren van je kind
  • leert je kind nieuwe woorden
  • leert je kind hoe verhalen worden opgebouwd/in elkaar zitten
  • maakt je kind kennis met de boekentaal (deze verschilt enorm van de gesproken taal!)
  • leert je kind begrijpen dat letters iets betekenen
  • stimuleer je de concentratie en het luistervermogen
  • kun je dezelfde woorden en zinnen steeds opnieuw terug laten komen: herhalen zorgt ervoor dat de taal beklijft
  • raakt je kind vertrouwd met boeken en motiveer je je kind om zelf te leren lezen

Tijdens de nationale voorleesdagen staat het prentenboek van het jaar 2013 centraal.
Dit is het prentenboek “Nog 100 nachtjes slapen” van Milja Praagman.
In Nog 100 nachtjes slapen kan Dorus niet wachten tot ze jarig is, dus maakt ze zelf een feestje.
Haar moeder heeft gezegd dat ze lekker mag gaan knippen, dus knipt ze mooie lapjes: uit het tafelkleed,
uit de jurk aan de waslijn, door de hele stad… (bron: www.nationalevoorleesdagen.nl)
Hieronder volgt een aantal tips, wat je – naast voorlezen – met dit prentenboek kan doen, om je kind te stimuleren op gebied van tellen, vormen en kleuren. We geven tips voor verschillende leeftijdsgroepen/ ontwikkelingsniveaus. De grootte van de stip geeft de moeilijkheidsgraad weer. Hoe groter de stip, hoe moeilijker het is.

Tellen:

puntje_klein Je kind kan tellen tot 3

Dorus knipt driehoeken. Knip, knip, knip… staat er telkens in het boek.
Laat op je vingers het aantal knippen zien. Tel ze daarna. Ook leuk: tel de zijden van de driehoek.

puntje_middel Je kind kan tellen tot 20

Aan het eind van het boek heeft Dorus van de uitgeknipte driehoeken een vlaggetjeslijn gemaakt.
Tel samen met je kind het aantal vlaggen aan de lijn. Let erop dat je aanwijst en telt tegelijk!

puntje_groot Je kind kan tellen tot 100

De titel van het boek is “nog honderd nachtjes slapen”. Dorus kan niet tellen tot 100. Je kind en jij misschien wel?

Vormen:

puntje_klein Je kind herkent een driehoek, hij/zij begrijpt het woord en kan de vorm eventueel zelf benoemen.

Dorus knipt in het prentenboek driehoeken uit stof. Zoek op elke bladzijde de uitgeknipte driehoeken
of de driehoekige gaten in de kleding. Benoem steeds de vorm: “Nog een driehoek.”

puntje_middel Je kind kent de vormen driehoek, cirkel, vierkant en rechthoek. Hij/zij kan de vormen benoemen.

Zoek in het boek voorwerpen, meubels, delen van het huis, enz. met bovengenoemde vormen. Benoem ze.
Bijvoorbeeld: het kleedje is een cirkel, de tegels zijn vierkant.

puntje_groot Je kind kan patronen benoemen: geruit, gestreept, gestippeld, gebloemd

De stof van de vlaggetjes / de kleding van de personen heeft verschillende patronen.
Ook leuk: samen bedenken welke kleding van jullie zelf deze patronen ook heeft.

Kleuren:

puntje_klein Je kind kent en benoemt de kleuren rood, blauw, geel en groen.

De kleren en feesthoed van Dorus hebben deze kleuren. Benoem de kleuren van de kleding.
Speel een zoekspelletje: welk vlaggetje heeft dezelfde kleur als de schoenen van Dorus?

puntje_middel Je kind kent en benoemt (ook) de kleuren zwart, wit, oranje, roze, paars, bruin en grijs.

Ook kent je kind het verschil tussen bijvoorbeeld lichtblauw en donkerblauw.

Bekijk en benoem samen de kleuren van de kleren en vlaggen. Welke kleuren hebben jullie zelf in je kleren?

puntje_groot Je kind leert kleuren benoemen als pikzwart, knalgeel, felrood, enz. en kent kleurnamen als turkoois, lila, violet, beige

Bekijk en vergelijk de kleuren in het boek en in je omgeving. Wat zijn de verschillen en hoe noem je dat dan?

 

Voor meer ideeën voor geschikte voorleesboeken: kijk bij ‘prentenboek top tien’ op www.nationalevoorleesdagen.nl

Back to Top